Grywalizacja to niezwykle modny temat, który zabiera w internecie sporo miejsca już od dłuższego czasu. Mówi się o niej w aspektach marketingowych, pedagogicznych, ekonomicznych, a więc nie mogła nie dotrzeć również do bliskiej Nam sfery stron internetowych. Pomimo tego, że jest stosunkowo nowym pojęciem jej definicja sięga do starożytnej Mezopotamii. Czymże więc jest,  na jakich mechanizmach się opiera i w końcu jak możesz ją wykorzystać przy tworzeniu stron www? Zaczynajmy!

Level I: Pojawiły się gry

grywalizacja

Dasz wiarę, że pierwsze wzmianki o grach odnalezione przez archeologów wywodzą się już ze starożytności? Podobno znudzeni strażnicy wyskrobywali na murach swoje intelektualne współzawodnictwo. Wszystko po to, aby się nie nudzić i… zapomnieć o głodzie. Tak, dokładnie – gry stanowiły świetną odskocznię od problemów dnia codziennego. Tak pozostało i do dziś. Dlaczego jesteśmy w stanie spędzić kilka, ba nawet kilkanaście godzin grając w gry? Bo dają nam zapomnieć o rzeczywistości. Nie myślimy o problemach, wchodzimy w zupełnie inny świat, w którym możemy być lepsi, zacząć zupełnie od zera. Kogo to nie kręci?

Graj mości Panie

Fenomen gier jest coraz silniejszy. Wydajemy na nie kwoty o wiele większe niż na muzykę czy inne rozrywki. W dodatku wolimy spędzać czas przy grach komputerowych niż przy odbiorniku telewizyjnym. Budżety najbardziej popularnych gier zaczynają oscylować nawet w okolicach setek milionów dolarów. Za to można już nakręcić całkiem niezły film, ale po co skoro wolimy grać? 🙂

Level II: Grywalizacja i jej fenomen

video-games-1557358_1920

Przechodzimy do tematu, który stanowi sedno dzisiejszych rozważań. Grywalizacja to nic innego jak mechanizmy z gier  używane w celu osiągnięcia zamierzonych zachowań. To dlatego można ją tak szeroko omawiać, bo zarówno ekonomia, pedagogika czy marketing bazują na zachowaniach mniej lub bardziej pożądanych. Ludzkość zdała sobie sprawę jak można wykorzystać naszą skłonność do zatracania się w grach. Gry motywują nas do działania, ale w sposób przyjemny, a nie wymuszony. Stąd fenomen stosowania grywalizacji. Dążysz do wytworzenia zachowań i czerpiesz z tego satysfakcję!

Zbieraj Itemy i rozwijaj się

Czemu siedzisz już 4 godzinę przy ulubionej grze? Bo musisz jeszcze przecież znaleźć dodatkowe itemy ( dla niewtajemniczonych: „przedmioty”) i rozbudować postać, bo już, już praktycznie masz 60 poziom w zasięgu ręki. Tak przyciąga World of Warcraft niezwykle popularna gra MMORPG. Jednak ludzki pociąg do ewolucji, ulepszania i zdobywania kolejnych, lepszych przedmiotów czy umiejętności, można wykorzystać nie tylko w grach.

„Jak wykorzystać naszą skłonność do ulepszania się w tworzeniu stron internetowych?”

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Doskonale rozumieją to twórcy FreelanceraDo perfekcji opanowali zachęcanie swoich użytkowników do angażowania się w ich serwis. Od udostępniania wyżej rozwiniętym użytkownikom możliwości składania ofert na lepiej płatne ogłoszenia, poprzez konkursy i odznaczenia, na wskaźnikach umiejętności kończąc. Widząc pasek postępu swoich umiejętności, aż korci aby osiągnąć najwyższy poziom, bo w końcu im lepsza postać, tym lepszy odbiór potencjalnych Klientów.

Stosuj mechanizmy z gier w swojej witrynie

hands-514479_1920

Obojętnie czy Twoja strona ma charakter stricte społecznościowy czy jest typową stroną firmową. Możesz zastosować na niej mechanizmy, które w przyjemny dla użytkowników sposób poprowadzą ich dokładnie gdzie chcesz:

  • Stosuj alerty pokazujące postęp użytkownika – może to być najzwyklejsze sformułowanie: ” Obejrzałeś 4 z 6 podstron, obejrzyj jeszcze 2 i zobacz co Cię czeka”- [warto na 6 podstronie dorzucić pop-up z rabatem dla tych, którzy faktycznie obejrzeli wszystko to co chciałeś im przekazać.]
  • Nagradzaj wiernych użytkowników-  sposobów jest na prawdę wiele. Śledząc liczbę odsłon swojej witryny możesz organizować konkursy i nagradzać osoby, które często odwiedzają Twoja stronę. Tylko od Ciebie zależy co będzie nagrodą.
  • Używaj słownictwa z gier- to najprostszy sposób nadania swojej stronie charakteru rodem z gry. Co Ci szkodzi przeredagować teksty „call to action” na hasła motywujące do działania? Zamiast „zobacz więcej” napisz ” poznaj naszą tajemnicę”, a gwarantujemy Ci wzrost klikalności!

To tylko kilka przykładów na wykorzystanie grywalizacji. Jeśli chcesz dowiedzieć się o niej więcej, polecamy książkę P.Tkaczyka ” Grywalizacja Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych” – wiedzę z niej zaczerpniętą, spokojnie możesz przełożyć na strony internetowe.

There are currently no comments.