Schematy kolorów to kontynuacja naszych rozważań o psychologii barw. Jeśli „siedzisz” w projektowaniu witryn ta wiedza przyda Ci się do sprawnego dobierania współgrających ze sobą odcieni. To pozwoli Ci także lepiej operować różnymi narzędziami do tworzenia palet kolorów i w pełni wykorzystywać ich potencjał.

Typy schematów

Dziś omówimy trzy klasyczne schematy kolorów:  monochromatyczny, analogiczny, i dopełniający.

Poznając ich specyfikę szybciej osiągniesz na tworzonej witrynie zamierzony efekt i unikniesz niepotrzebnych narzekań ze strony klienta. Często zdarza się, że w pracy ogranicza nas masa wytycznych dotyczących kolorystyki. Wyobraź sobie, że Twój Klient ma szczególny sentyment do koloru fioletowego i zażyczył sobie, abyś zawarł go w projekcie. Ten kolor będzie stanowił naszą bazę, na której przedstawimy Ci charakterystykę poszczególnych schematów.

Monochromatyczne schematy kolorów

Takie schematy składają się z pojedynczego koloru i różnych wariantów jego odcieni. Monochromatyczne zestawienie może wydawać się nudne, ale w cale nie musi takie być! Aby uniknąć mdłego efektu warto stosować odcienie o dużym kontraście.

Świetnym przykładem zastosowania tego schematu jest witryna DoneDone:schematy kolorów na stronach

Analogiczne schematy barw

analogowy

Składają się z kolorów znajdujących się w swoim bezpośrednim sąsiedztwie na kole barw. W praktyce wygląda to jak kawałek tortu. Złota zasada mówi jednak, aby nie przesadzać z wielkością tego kawałka, bo Twoi odwiedzający mogą się pochorować.
Przykładem dobrego wyważenia jest strona Serial Cut Extra Bold:

extrabold

Sugerując się bliskim sąsiedztwem naszego fioletowego, bazowego koloru możemy uznać, że w sumie sąsiadują z nimi wszystkie kolory koła, ale od tego można się nabawić oczopląsu. Lepiej wybierz po dwa kolory z każdej strony barwy bazowej. Jest to najbezpieczniejsze wyjście.

Schematy dopełniające

dopelniajacy

Charakteryzują się kolorami położonymi na przeciwległych krańcach koła barw. Często takie połączenia wydają się być dość ekscentryczne. Dzieje się tak, iż kolory dopełniające się słyną z wyraźnego kontrastu. Jednak witryny zbudowane na takich schematach są przeważnie żywe i nie pozostają obojętne w oczach internautów. Jeśli nie potrzebujesz tak intensywnego wrażenia, zmniejsz nasycenie kolorów.

Przykład witryny z dopełniającymi kolorami: InJob:

dopelnienie

Liczymy, że po przeczytaniu naszego artykułu, nie będziesz miał już problemów ze znalezieniem odpowiednich kolorów na swoją witrynę, a narzędzia bazujące na schematach nie będą już czarną magią! Przeczytaj także poprzedni artykuł dotyczący kolorów: Psychologia Kolorów.  
Obecnie brak komentarzy