Wyszukiwarka na stronie internetowej to z pozoru prosty element, który ma ułatwiać użytkownikom eksplorację Twojej strony internetowej. Wiesz jednak, że w cale nie lubimy z niej korzystać? Sięgamy po nią tylko wtedy, gdy odwiedzana strona jest skomplikowana, a jej układ zostawia wiele do życzenia. W takich momentach chcemy aby intuicyjnie wyszukiwała potrzebne treści i oszczędziła nasz czas. Wyszukiwarka chcąc spełnić te zadania musi posiadać kilka własności użytkowych.

Wyszukiwarka na stronie – byle nie na dole

Przede wszystkim umieść okno wyszukiwarki w widocznym miejscu strony. Niech Cię siła wyższa broni przed ustawieniem jej w końcowych sekcjach. Mylne jest bowiem myślenie, że użytkownik „przejedzie” całą stronę główną w nadziei, iż natknie się na interesujące go treści, a gdy natknie się na możliwość skorzystania z wyszukiwarki, skorzysta z niej w dole strony. Nie ma tak łatwo. Ludzie to gatunek uparty i pomimo kilku odmiennych opinii,  skory do samodzielności.

Większość użytkowników zachowuje się w następujący sposób:

  1. Zjeżdża w dół strony skalując ją wzrokiem
  2. Nie znajduje elementu, który go interesuje… i UWAGA…
  3. Podjeżdża ponownie w górę strony!

Właśnie dlatego nie warto umieszczać okna wyszukiwarki na dole witryny. Mechanizm powrotu do początku może wydawać się bezcelowy. No bo przecież człowieku nie znalazłeś tej treści za pierwszym razem, więc po co tam wracasz? A guzik! Jednak tak działamy!

wyszukiwarka na stronie

Dodatkowo wyszukiwarka na stronie umieszczona w jej górnych partiach jest bardzo przydatna jeśli witryna nie ma widocznych łączy do najważniejszych treści. Nie będziemy się zagłębiać w podstawowe zasady umieszczania treści na stronie, ale jednego bądź pewny: nie kierujesz użytkowników w wartościowe miejsca? Daj im możliwość ich znalezienia w górnej partii witryny, tuż przy menu, które nie mówi im gdzie znajdą coś przydatnego. Powinniśmy w sumie natychmiast upomnieć się o zmianę takiego menu, ale dziś nie o tym…

Odporna na błędy

Nie każdy użytkownik ma od razu sprecyzowane potrzeby. Coś mu się kręci po głowie, ale w zasadzie chętnie skorzystałby z pomocy. Wyszukiwarka na stronie może, a nawet powinna mu takie wsparcie zapewnić. Dobry mechanizm wyszukiwania jest odporny na niekompletne hasła, literówki, złe nazwy, itp. To taki odpowiednik dobrego handlowca, który zabiega o każdego potencjalnego klienta podsuwając mu propozycje zbliżone do wpisanego hasła.

Fajnym przykładem jest wyszukiwarka na stronie Decathlon Ich mechanizm wyszukiwania podpowiada konkretne kategorie związane z wyszukiwaniem danego hasła i dodatkowo wytłuszcza w jakim miejscu znajduje się szukana fraza.

wyszukiwarka na stronie decathlon

Proponuj swoim użytkownikom frazy wyszukiwania.

Cechy dobrej wyszukiwarki – podsumowanie

Umiejscowienie na górze strony oraz funkcje podpowiadania użytkownikom to podstawowe cechy przydatnej wyszukiwarki. Dopasowanie wyników wyszukiwania oraz ich sposób prezentacji to bardzo ważne czynniki. Jeśli nie czujesz się na siłach w stworzeniu poprawnie działającego mechanizmu, skorzystaj z pomocy sprawdzonych programistów.

 

 

 

There are currently no comments.