Psychologia koloru cz. I

Coraz większą sławą w marketingu, projektowaniu czy w samym podejściu do biznesu cieszy się psychologia. Zwiększyła się nasza świadomość o pewnych mechanizmach, które wykorzystane w prawidłowy sposób pozwalają osiągnąć zamierzone cele i wywoływać dokładnie takie wrażenia jakie chcemy uzyskać. Możesz więc dobrać kolor na stronę, tak aby uzyskać dowolny efekt.

„Kolor jest odczuciem subiektywnym, ale istnieją pewne kolory ,które wywołują reakcje określone, wspólne dla większości ludzi.”

Lubisz kolor zielony bardziej od czerwonego? Być może zieleń kojarzysz z jakimś szczególnym przedmiotem z dzieciństwa, a czerwony przypomina Ci nielubianą nauczycielkę z podstawówki, która nosiła ten okropny, włochaty, czerwony sweter… Nie można kłócić się z argumentem, że każdy z nas ma subiektywne odczucia dla różnych kolorów. Warunkuje to wiele czynników, takich jak wspomnienia, przynależności społeczne lub po prostu skojarzenia z lubianymi przedmiotami. Jednak istnieją kolory, których odbiór jest bardzo podobny dla każdego z nas.

Kolory postrzegane w podobny sposób

niebieski

Postrzegamy go jako jeden z najbardziej neutralnych (tuż obok bieli i czerni) Dzieję się tak, gdyż posiada bardzo krótką długość fali, przez co praktycznie nie pobudza naszego mózgu do działania. Genialnie nadaje się jako tło do wyróżnienia znacznie bardziej „soczystych” kolorów. Spójrz na powyższy prostokąt i zastanów się co kojarzy Ci się z kolorem niebieskim. Najprawdopodobniej w Twojej głowie pojawiły się przede wszystkim dwa słowa: woda i niebo. To najczęstsze skojarzenia jakie przywołuje ten kolor. Zgodnie z nimi najczęściej wykorzystywany jest właśnie w takim odniesieniu. Wybierz go jako kolor na stronę, która ma emanować przejrzystością i prostą elegancją. Nie zatracisz przez to poczucia świeżości i biznesowego „looku”.

Niebieski kolor na stronę

Najczęściej po niebieski sięgają producenci wody.

kolor czerwony

Ten kolor przez większość społeczeństwa kojarzony jest z silnymi uczuciami, namiętnością i siłą. Przepełnia go energia i aż kipi od pewności siebie. Teraz już wiesz czemu Twoja nauczycielka tak lub iła swój czerwony sweter… Koloru czerwonego należy używać rozważnie, gdyż  jego nadmiar może szybko wywołać zmęczenie. Najczęściej na stronach internetowych używany jest do oznaczania kluczowych treści i przycisków „call to action”. Jednak bardziej odważni stosują go na znacznie szerszym polu. Akurat KIT KAT nie szczędził swej stronie czerwonej barwy, odważnie ale trochę męcząco.

Czerwony kolor na stronę

Nie przesadź z czerwienią.

zielony

Zapewne Twój mózg już podsyła Ci obrazy soczystej, wiosennej trawy, liści szeleszczących na wietrze albo smakowitych owoców. Nie da się tego uniknąć, bo zieleń kojarzona jest właśnie z naturą. Wszystko co naturalne, zdrowe i świeże. Zauważyłeś już zapewne panujący trend eko – czyste używanie dla amatorów zielenizny! Widać to także w stronach internetowych.

Zielony kolor na stronę

Zieleń podkreśla świeżość i doskonale wpisuje się w eko trendy.

Jak dobrać kolor na stronę?

Wiedząc co nieco o znaczeniu niektórych kolorów możesz bezpiecznie używać ich w celu podkreślenia pewnych cech. Jednak strona wody mineralnej w cale nie musi tonąć w niebieskich odcieniach, a sklep z owocami wyglądać jak murawa boiska. Nie chcemy nudy i oklepanych podejść. Jak więc dobrać do bazowego koloru inne, aby tworzyły z nim spójną całość?

„Jak połączyć kilka kolorów w bezpieczny i atrakcyjny sposób?”

Poczucie estetyki to indywidualna sprawa, ale jeśli nie chcesz odstraszać ludzi od swojej witryny unikaj gryzących połączeń. Nie martw się jednak jeśli nie czujesz się pewnie w dobieraniu kolorów. Nie każdy ma wrodzony talent do łączenia barw, a że potrzeba jest matką wynalazków… zajrzyj na Adobe Color CC To świetne narzędzie, które pomoże Ci stworzyć atrakcyjne palety barw lub wybrać gotowe zes tawienia z tysięcy zapisanych przez innych użytkowników możliwości.

Stosuj się do psychologii kolorów, ale nie bój się eksperymentować! Baw się, próbuj i twórz swoje zestawienia kolorystyczne. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o kolorach w projektowaniu oczekuj kolejnego artykułu!
Obecnie brak komentarzy