Dawno temu (no może nie tak dawno w końcu jakieś 25 lat wstecz), kiedy internet dopiero raczkował, przedsiębiorcy mieli o wiele trudniejsze zadanie, aby ich reklama firmy docierała do potencjalnych klientów. Bazowali właściwie na reklamie „papierowej” i marketingu szeptanym. Tak jak i dziś tylko co bogatsi mogli pozwolić sobie na emisję telewizyjną. Jednak potęga internetu zmieniła świat marketingu o 180 stopni.

Jak kiedyś wyglądała reklama firmy

Początek lat 90-tych choć trudno to sobie wyobrazić to świat bez internetu, a nawet bez sieci komórkowej. Co tu dopiero mówić o specjalistach od marketingu czy PR. To było dopiero wyzwanie, aby reklama firmy trafiła do szerokiego grona odbiorców! Oczywiście firmy mające wysokie dochody inwestowały w TV czy reklamę radiową. Jednak było to nieosiągalne dla przeciętnego Kowalskiego, który co dopiero otworzył lokalną piekarnię.

„Jaką reklamę firmy stosował przeciętny Kowalski w latach 90-tych?”

Marketing szeptany i pierwsze ulotki

Większość przedsiębiorców w latach 90-tych chciała wykorzystać narodziny wolnego rynku. Wiele nowych firm, których nazwy możemy rozpoznać jeszcze dziś przez tendencyjne końcówki „ex” i „pol” zaczęła myśleć jak się wypromować. Sięgano oczywiście po marketing szeptany, ale jego zasięg uzależniony był tak czy siak od ilości klientów jakich już obsłużono. Zaczęto więc produkować ulotki „na własną rękę” wierząc, że przecież reklama firmy to całkiem prosta sprawa.

reklama firmy z lat 90-tych

Reklama firmy tworzona „na własną rękę”

Powyższe zdjęcie to przykład nieudanej kampanii, ale oczywiście nie można uogólniać i tworzyć tezy, iż wszyscy w ten sposób reklamowali swoje firmy. Takie ulotki tworzyły osoby pozbawione wiedzy o psychologii biznesu, ale co się dziwić, większość osób nie miała wtedy o tym pojęcia. Na szczęście marketing zaczął rozwijać się wraz z postępem technologicznym, a już dzisiejsze czasy proponują całkiem pokaźną gamę narzędzi reklamy firmy, z których można skorzystać w prosty sposób.

Współczesne narzędzia reklamy

Choć wspominki z dawnych lat mogą wzbudzić sentyment, a nawet wywołać uśmiech na twarzy, to dzisiejsza reklama firmy musi być znacznie skuteczniejsza. Internet wprowadził wiele zmian w podejściu do promocji. Dawno minęły czasy bazowania jedynie na marketingu szeptanym czy reklamie outdoorowej (ulotki, plakaty itp). Teraz liczy się także wizerunek w sieci. Nie będziemy tutaj pisać o profesjonalnej stronie, lub choćby o dobrze prowadzonym fanpage’u, bo to już podstawa reklamy. Jednak internet proponuje nam o wiele więcej, włączając w to narzędzia o niezwykłej trafności przekazu. 

„Dziś możemy docierać do konkretnych osób, o konkretnym czasie, a nawet śledzić użytkowników internetu i wychodzić do nich z reklamą spersonalizowaną.”

Google AdWords

To wygodne narzędzie, które pozwala nam dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców poprzez wyświetlanie naszej reklamy w wyszukiwaniach konkretnych fraz i słów kluczowych. Możemy więc kierować na naszą stronę internetową osoby, które są zainteresowane naszymi produktami czy usługami. Ponadto możemy płacić za tą reklamę w modelu „za kliknięcia”, co pozwala lepiej wykorzystać fundusze. Płaci się tylko za efekt! Przeczytaj więcej o możliwościach takich kampanii.

Social Media

To ile możliwości dają media społecznościowe wie już większość. Przez konkursy na Facebooku, tworzenie świadomości na Instagramie, dbałość o kontakty z klientami przez aktualne i ciekawe wpisy na portalach społecznościowych. Narzędzi jest mnóstwo. Pomimo tego, iż wymagają sporo czasu i zaangażowania robią to czego nie mogli w prosty sposób osiągnąć przedsiębiorcy w latach 90-tych. Trafiają do naprawdę szerokiego grona odbiorców.

Reklama firmy lokalnej

Wymienione wyżej narzędzia to najbardziej popularne formy reklamy firmy w sieci. Istnieje także wiele innych form, o których można by pisać i pisać. Jednak godne uwagi są również lokalne narzędzia, które mogą pomóc wielu małym i średnim firmom trafiać do klientów. Z naszego doświadczenia wynika, iż na rynku istnieje jeszcze wiele firm, które potrzebują lokalnej reklamy. Idealnym narzędziem dla takich przedsiębiorstw mogą być katalogi firm lub lokalne serwisy. Dobrym sposobem jest obserwowanie grup na portalu Facebook, zrzeszających społeczność lokalną. Często pojawiają się na nich zapytania o produkty czy usługi, a oferta od pobliskiej firmy zawsze będzie wydawała się korzystniejsza. Mamy bowiem tendencję do wybierania firm, które są bliżej nas.

Podsumowując w dużym skrócie dwa podejścia do marketingu sprzed lat i obecnych form reklamy można powiedzieć, że obecnym przedsiębiorcom jest dużo łatwiej wybić firmę na szerszy rynek. Oczywiście konkurencja nie śpi i też walczy o nowych klientów. Warto więc wykorzystywać wszelakie formy reklamy, aby nie zostać w tyle, bo kto wie co jeszcze przyniesie przyszłość
Obecnie brak komentarzy