Przygotowanie grafiki do druku wcale nie jest prostym zadaniem. Natomiast w sieci coraz więcej drukarni czy firm zajmujących się drukiem umożliwia zamawianie produktów ze spersonalizowanym projektem. Jednak nie zawsze udzielają zrozumiałych porad co do wymaganych przez siebie specyfikacji projektów. Jakie więc zasady stosować w przygotowaniu takiego projektu, aby zaoszczędzić czas i zamówić wydruk, który spełni nasze oczekiwania?

I. Ważne DPI

Przygotowanie grafiki wiążę się z DPI

Obraz składa się punktów (kwadratów)

DPI to ” dot per ich” czyli punkty obrazu przypadające na cal. Ma być bardziej zrozumiale? Voilà! Obrazy składają się z siatek kwadratów o różnych kolorach (spójrz na obrazek powyżej) Te kwadraty na ekranie komputera określa się mianem pikseli. Jednak na wydruku niekoniecznie chcemy je widzieć. Wolimy coś takiego:

przygotowanie grafiki DPI

Jednak na wydrukach nie chcemy widzieć tych punkcików

Teraz się pewnie zastanawiasz dlaczego tych kwadratów nie widać?

Zasada jest prosta, muszą być na tyle małe i liczne, aby nie dało się ich zobaczyć gołym okiem. Jak bardzo liczne? To zależy od tego na czym i na co patrzymy. Jeśli obiekt naszej obserwacji jest gigantycznym banerem wiszącym wysoko na ścianie (czyli reklamą wielkoformatową), kwadraty nie muszą być specjalnie „upchnięte”, bo przecież nikt nie będzie w stanie ich zobaczyć z takiej odległości. Sytuacja zmienia się jeśli chodzi o małe wydruki, które możemy wziąć do ręki i obejrzeć z bliska. Takie grafiki muszą mieć już całkiem sporo tych malutkich kwadratów. 

Przyjęło się, iż jeśli na kartce długości 1 cala mamy nadrukowane 300 takich kwadracików, to są one na tyle małe, że ludzkie oko ich nie wychwyci.

Ot i cała filozofia. Ta wiedza daje Ci Drogi Czytelniku ważną wskazówkę. Wszelkie projekty do druku niewielkiego formatu powinny mieć 300 DPI (ulotki, wizytówki itp). Jeśli natomiast tworzysz projekt pod wielkoformatowy wydruk możesz ustawić niższe DPI.

Jeśli przygotowanie grafiki do druku sprawia Ci problemy zawsze możesz skontaktować się z agencją reklamową, która chętnie udzieli Ci porad adekwatnych do danego projektu.

II Przygotowanie grafiki to też teksty

przygotowanie grafiki to też teksty

Lepiej zamień teksty w krzywe, bo drukarnia może nie mieć Twojego fontu!

Skoro DPI mamy już wyjaśnione, została bardzo ważna kwestia tekstów na Twoim projekcie. Trzeba je zamienić na krzywe – już Ci mówimy dlaczego! Programy graficzne nie osadzają czcionek w dokumencie -nie będziemy Cię zanudzać tym, dlaczego tak jest. Może kiedyś o tym napiszemy 🙂 Projektując ulotki, plakaty i tym podobne rzeczy, często używamy niestandardowych fontów. W końcu nasze wydruki mają być ładne i odznaczać się fajną czcionką, a co tam się będziemy bawić w Ariala. Poszukamy sobie fontów na Google Fonts, bo się naczytaliśmy o różnych rodzajach czcionek, np. w naszym poprzednim artykule. Niestety drukarnia, do której wyślemy projekt, może takiego fontu nie posiadać. W takiej sytuacji program graficzny zainstalowany w drukarni, przy otwieraniu naszego pliku, będzie starał się dobrać font zbliżony do użytego przez nas. Jednak nie myśl, że „zbliżony” rzeczywiście takim będzie – spójrz na powyższy obrazek. Nie taki efekt chcesz uzyskać prawda?

Ok, zamienię tylko jak?

Zamiana tekstu na krzywe jest uzależniona od programu graficznego jakiego używasz do projektowania. Nie da się zbiorczo wyjaśnić jak poszukać prawidłowej funkcji. Jeśli masz z tym problem możesz do nas napisać, a udzielimy Ci cennych wskazówek. Daj znać, w jakim programie musisz zamienić czcionki, a postaramy się pomóc!

Przestrzeganie dwóch powyższych zasad może w znaczącym stopniu poprawić statystyki zaakceptowanych projektów. To właśnie przez DPI i krzywe drukarnie najczęściej odsyłają projekty do poprawki.Weź je sobie więc do serca i działaj!
Obecnie brak komentarzy