Fonty na stronę internetową powinieneś wybierać rozważnie. To co chcesz przekazać, możesz modyfikować na wiele sposobów właśnie poprzez odpowiednie kroje pisma. Rozmiar, kolor czy układ tekstu również wpływa na wartość przekazywanych informacji. Jednak odpowiednio dobrana czcionka to podstawa, na której powinieneś się skupić.

Weź mi to przeczytaj

typography-1069409_1920

Na nic się zdadzą Twoje wypociny jeśli zafundujesz odbiorcom nieczytelne treści. Wiemy, że ozdobne, wyglądające na odręcznie pisane czcionki kuszą Cię swoim urokiem, ale nie daj się zwieść. W większości przypadków lepiej postawić na prostotę. Fonty na stronę www możesz wyszukiwać i pobierać z Google Fonts dzięki czemu masz szeroki dostęp do najróżniejszych wariacji. Taka dostępność wyboru zmusza Cię jednak do posiadania chociaż podstawowej wiedzy o różnych typach czcionek. To tak jak w niektórych rodzinach zdarza się, że wszyscy jej członkowie mają małe nosy czy wyjątkowo duże oczy, każda rodzina fontów  ma swoje unikalne cechy.

Różnice w fontach

Wyjątkowe cechy danej rodziny fontów pomagają w ich klasyfikacji. Większość z nich można skategoryzować jako fonty szeryfowe lub bezszeryfowe. Oczywiście tak łatwo nie jest i sposobów na podział czcionek jest znacznie więcej 🙂 Jednak nie chcąc Cię zbytnio męczyć, skupimy się dziś na 4 typach:

  • Szeryfowe fonty na stronę
  • Bezszeryfowe
  • Kroje odręczne
  • Kroje stałe

Rzymski Szeryf

szeryfowe fonty na stronę

Uniwersalne Szeryfowe Fonty na stronę

Kroje szeryfowe według historyków wywodzą się z rzymskiej epigrafiki (jak ładnie można nazwać pisanie w kamieniu, co nie?) Zapewne pierwszym fontem jaki przychodzi Ci na myśl jest szlachetny  Times New Rom an. Jednak nie jest on jedyny, a rodzina szeryfów jest nawet całkiem spora i świetnie radzi sobie w poprawianiu czytelności dużych bloków pisma, zapewniając poziomą linię odniesienia.

Groteska bez szeryfa

bezszeryfowe fonty na stronę

Popularne Bezszeryfowe Fonty na stronę

Początki pisma bezszeryfowego były ciężkie. Pierwsze czcionki były ostro krytykowane i przylgnęło do nich określenie „grotesque”. Wiadomo jak to jest, gdy chce się wejść z czymś nowym między utarte schematy. Jednak bezszeryfowe fonty odnajdują się świetnie na stronach internetowych. Pamiętaj jednak, że stają się praktycznie nieczytelne w niższych rozdzielczościach ekranów! Jednak obecnie, gdy większość gorszych komputerów odeszło do lamusa, możesz spokojnie stosować bezszeryfowe czcionki, nie martwiąc się o ich czytelność.

Ręcznie pisane fonty na stronę

reczne

Odręczne fonty na stronę

Czcionki odręczne są wyjątkowe i atrakcyjne, ale nie nadają się do dużych bloków tekstowych. Jeśli już decydujesz się na tak zindywidualizowany przekaz, używaj go tylko do dużych nagłówków, a najlepiej jako pojedyncze hasła, np. w hero image. W odróżnieniu do dwóch powyższych typów pisma, odręczne fonty na stronę wrzucaj, aby podkreślić osobowość i charakter.

Stabilny krój stały

Krój stały

Popularne czcionki o stałym kroju

Zapewne zauważyłeś już, że w przypadku podanych przez nas wcześniej fontów różne litery zajmują inną ilość miejsca. Tak jak w przypadku dużej litery „A” i małej litery „l” w Alex Brush. Jednak są sytuacje, w których chcesz uniknąć tak dużego kontrastu. Zwłaszcza gdy tekst nie mieści się w jednej linii. W tym momencie możesz sięgnąć po zalety kroju stałego. Charakteryzuje się on stałą szerokością znaków i równomiernym odstępem między znakami. Litery zaprojektowano tak, aby miały zbliżoną szerokość.

Który będzie najlepszy?

Takie pytanie stawia sobie każdy projektant stron. Mając do wyboru ogrom najróżniejszych typów i klas czcionek można by tak stać i stać i na nic się nie zdecydować. Możesz zdecydować się na sprawdzone, popularne fonty. Jednak przylgnie do Ciebie łatka osoby konwencjonalnej i nieinnowacyjnej. Znowu jak poszalejesz w drugą stronę i blok tekstu zapiszesz krojem ręcznym, to nikt nie będzie w stanie tego przeczytać. Nie ma tutaj złotego środka. Wybór czcionki często jest podejmowany „wedle odczucia”. Pamiętaj jednak o prostej, ważnej zasadzie:

„Próbuj wielu czcionek, ale pamiętaj o czytelności. Bardziej ozdobne kroje stosuj na banerach, szeryfów używaj do długich bloków tekstowych czcionkę bezszeryfową używaj przede wszystkim w nagłówkach”

Obecnie brak komentarzy