Trendy w Web Designie absolutnie nie są stałe. Co prawda niektóre rozwiązania w tworzeniu stron są jak niezawodne i zawsze modne jeansy, ale z biegiem czasu pojawiają się też zupełnie nowatorskie metody. Praktycznie każdy nowy rok przynosi nowe pomysły i rozwiązania. Dziś opowiemy o najważniejszych trendach wdrażanych od początku 2016 roku.

Flat design 2.0 czyli spłaszczamy ile się da

Tendencja „płaskiego projektowania” nabierała rozpędu od 2013r i doczekała się swojego renesansu w branży web designu. Poprzez coraz częstsze dostosowywanie witryn internetowych pod mobilne urządzenia, flat design zadomowił się w stronach na dobre. Grafiki płaskie wyparły wcześniejszą modę na tzw. Skeuomorfizm ( i dobrze, bo weź tu człowieku to wymów). Skeuomorficzne zasady projektowania stawiały sobie za cel jak najlepsze odwzorowanie obiektów ze świata fizycznego. Choć były niewątpliwie ładne, sprawiały wiele trudności przeglądarkom i ich przygotowanie zajmowało sporo czasu.

źródło: pinterest.com

źródło: pinterest.com

Na ratunek przyszedł właśnie trend czystej formy. To tak jakby wszystkie skeuomorficzne elementy przejechać walcem, wyssać z nich wszystkie cienie i gradienty, i nadać im prostych, pastelowych barw. Takie upraszczanie ma sporo niepodważalnych zalet:

  • można je szybko zaprojektować
  • są lekkostrawne dla przeglądarek
  • można je zapisać w formacie SVG (grafika wektorowa), przez co dobrze wyglądają na każdej rozdzielczości
  • wpisują się w naszą ludzką przychylności dla prostoty przekazu

Jednak najświeższe trendy w web designie zmieniają odrobinę prostą formę, dodając lekkie cienie i jednak trochę więcej detali. Pastelowe kolory zastępują również coraz śmielsze, wyrazistsze propozycje.

kolorowe trendy w web designie

Kolorowe trendy w webdesignie

Obrazy zamiast słów

piktogramy w web designie

Wszyscy wiedzą co oznacza lupa i koło zębate

Nie dość, że upraszczamy formę grafik to jeszcze zastępujemy nimi słowo pisane. Zdaje się, że im jesteśmy nowocześniejsi tym mamy większą skłonność do minimalizmu. Najpierw emotikony zastąpiły nam wyrażanie uczuć, a teraz coraz częściej używamy piktogramów zamiast słów. Dzięki nim możemy lepiej wykorzystać powierzchnie ekranu, często ograniczone jeśli budujemy strony na urządzenia mobilne. Nikomu nie trzeba już tłumaczyć, że zawarta na stronie „lupa”, oznacza wyszukiwanie, a „zębate koło” przejście do ustawień. Wróżymy, że takich skrótowych elementów będzie pojawiać się coraz więcej.

Scrollowanie lepsze od klikania

Przewijanie wpisało się na stałe w trendy w web designie. Jest znacznie szybsze niż klikanie i bardziej intuicyjne w przypadku urządzeń mobilnych. Taki trend jeszcze kilka lat temu był nie do pomyślenia. To co znajdowało się poniżej pierwszego ekranu, po prostu nie istniało. Era smartphonów spowodowała, że coraz popularniejsze stają się witryny oparte o koncepcję single-page z długimi scrollami. Jednak takie przewijanie ma też swoje minusy. Zazwyczaj scrollując stronę, nasz zwrok tylko ją skanuje. Nie ma tu więc miejsca na elaboraty godne Nagrody Nobla, tylko przejrzystość, czytelność, kreatywność! Sam zapewne wiesz jak trudno przyciągnąć czyjąś uwagę na dłużej, gdy masz do dyspozycji niewiele miejsca, a tyyyle do napisania. Triki, które przydadzą się przy scrollowanych stronach to niewątpliwie:

  • krótkie bloki tekstowe
  • atrakcyjne i płaskie grafiki
  • storytelling (opowiadanie historii, o którym niewątpliwie kiedyś napiszemy)

Jeśli jeszcze nie wiesz jak wygląda przewijana strona, kliknij tutaj.

Atrakcyjne fonty

trendy-w-web-designie-czcionki

Ciekawe zastosowanie czcionek.

Jak już pisać to z klasą. Trendy w web designie objęły również czcionki i ich sposób „podania na stronie”. Dobrze dobrane fonty i ich umiejętne zastosowanie, podnoszą jakość projektów. Napisy występujące na stronach są zazwyczaj przerośnięte i zajmują sporą część ekranu. Z pomocą dla projektantów stron przychodzą serwisy takie jak Google Fonts, dzięki którym można w prosty sposób zaimplementować sporą liczbę fajnych i ciekawych krojów pisma. Trzeba jedynie pamiętać o sprawdzeniu ich pod kątem polskich znaków.

„Pamiętajmy jednak, że nie zawsze trzeba podążać za najnowszymi trendami, czasem warto spróbować czegoś zupełnie innego i stworzyć coś co później może okazać się lepsze od aktualnych wyznaczników!”

— mała rada na koniec
Obecnie brak komentarzy