Responsywność stron- dziś zahaczymy o temat ważny, aktualny, a mimo to nadal pomijany przy tworzeniu stron internetowych. Pomimo coraz większej świadomości w sferze web designu ciągle spotykamy się z ignorancją wartości jakie posiadają responsywne strony www. Czas to zmienić.
Tajemnicze RWD i responsywność stron
To nic innego jak skrót od angielskich słów: Responsive Web Design oznaczających technikę tworzenia stron www, które automatycznie dostosowują swój wygląd pod rozmiar okna urządzenia, na którym są wyświetlane. Stąd też spolszczone określenie „responsywność”. Dostosowywaniem witryn internetowych pod urządzenia mobilne zaczęto interesować się na większą skalę już w 2010r. Wraz z rozwojem mobilnych urządzeń i popularności przeszukiwania internetu za ich pomocą, trend RWD nabrał mocy. Nawet Google odpowiedziało na rosnące znaczenie tego trendu, zmieniając w kwietniu 2015r swój algorytm, aby wyżej pozycjonować strony przyjazne dla urządzeń mobilnych.
Plusy responsywnych witryn
Oprócz znaczenia dla Google, responsywne strony są wartościowe również dla użytkowników. Wyobraź sobie, że pojechałeś na kilka dni do nieznanego Ci miasta. Musisz gdzieś spać, coś zjeść i o ile nie ustaliłeś tego wcześniej, teraz trzeba przeszukać internet, aby takie miejsca znaleźć. Wpisujesz w wyszukiwarkę na swoim smartfonie lub tablecie dane wyrażenia i otwierasz witrynę z interesującą Cię restauracją. Niestety strona jaką otworzyłeś nie jest przystosowana do Twojego urządzenia. Twoim oczom ukazuje się strona z „małą czcionką”, którą należy muśnięciami palców przybliżać i oddalać przy każdym przełączaniu podstron. Wkurzony zamykasz kartę przeglądarki i wyszukujesz tym razem strony z dopiskiem „na smartfony”. To już zupełnie inna jakość przeglądania:
- czcionki są duże i wyraźne
- widok dostosowuje się do Twojego urządzenia
- poruszanie się po witrynie jest dostosowane do klikania palcem
51% Polaków przegląda internet mobilnie
Jeśli właścicieli nieresponsywnych stron nie przekonuje powyższy przykład uciekających z ich witryn użytkowników, to już Raport Serwisu We Are Social powinien. Coroczne zestawienie stanu internetu, mobile’a oraz mediów społecznościowych wskazują na ewidentny wzrost przeglądania witryn poprzez wszelkie urządzenia mobilne. W Polsce w 2015r było to 46%, a teraz osiągnęliśmy liczbę 51% . Możemy tylko przewidywać do jakiej ilości dojdziemy w kolejnych latach.
„17,6 mln aktywnych użytkowników internetu mobilnego w Polsce”
Takie liczby przekonują, prawda? Skoro możemy potencjalnie dotrzeć do ponad siedemnastu milionów klientów, lub odbiorców naszych internetowych treści, na responsywność stron patrzymy już zupełnie inaczej.