Formularz na stronie internetowej mają praktycznie wszyscy. Niektórzy dodają go z przyzwyczajenia, bo tak przecież się utarło, bo strona byłaby niekompletna, gdyby go zabrakło. Jednak niewielu zastanawia się nad jego znaczeniem i rozplanowaniem jego struktury. No i kiszka! W takim wypadku budują formularz, którego nikt nie wypełnia i tworzą kompletnie nieskuteczne narzędzie. Co można zrobić, aby zachęcić odwiedzających do jego uzupełniania i nie marnować czasu na tworzenie narzędzia, z którego nikt nie korzysta?

Przede wszystkim prostota

Największym błędem w projektowaniu formularza kontaktowego jest brak umiaru. Jasne, rozumiem, że kreatywność jest dziś w cenie, ale wstrzymaj wodze kowboju! Przy formularzu nie ma co szaleć. Przynajmniej nie w jego podstawowej strukturze. Warto wziąć pod uwagę, iż ludzie przyzwyczajają się do powtarzalnych schematów. Sam pewnie na poczekaniu jesteś wstanie podać jakie pola zazwyczaj występują w formularzach kontaktowych.

„Nie wprowadzaj użytkowników w zakłopotanie, zmieniając to do czego się przyzwyczaili.”

. O takim błędzie pisze na swoim blogu Artur Jabłoński. Zupełnie nieplanowana zamiana kolejności pól formularza narobiła mu sporo kłopotu. Poczytaj więcej o Historii Artura i przekonaj się jak bardzo przyzwyczajenie wpływa na nasze działania.

formularz na stronie

Nie wymuszaj numeru telefonu

Osobiście, aż mnie skręca gdy ktoś wymaga ode mnie podania numeru telefonu. Często piszę zamiast dzwonić, bo preferuję taką formę komunikacji. Zgodzę się, że nie można generalizować, ale jakby się nad tym mocniej zastanowić, lepiej nie zaznaczać pola z numerem telefonu jako wymagane do wysłania wiadomości, bo możliwe, że ktoś całkowicie zrezygnuje z wysłania zapytania. Możesz nawet całkowicie zrezygnować z takiego pola, tworząc prosty formularz zawierający tylko:

  • pole „imię i nazwisko”
  • pole „kontaktowy adres e-mail”
  • pole „treść wiadomości”

Im mniej będziesz wymagał tym większe zaufanie wzbudzisz. Nikt z nas nie lubi jeśli się go do czegoś zmusza. Jedynymi informacjami jakich potrzebujesz od nadawcy wiadomości są jej dane personalne (w końcu miło jest wiedzieć jak się do kogoś zwracać) oraz zapytanie jakie do Ciebie kieruje. Warto także zamieścić podpowiedzi jak wypełniać pola formularza. Zobacz jak wygląda taki formularz na stronie spmedia.pl

Formularz na stronie + filtr

Fajnym rozwiązaniem jest wyposażanie formularza w kategorie ułatwiające wybór danego tematu rozmowy. Filtry mogą również pomóc Twoim odwiedzającym w wyborze osoby/działu, z którym chcą porozmawiać. Dodatkowo pozwoli Ci to kategoryzować wiadomości na podpięte skrzynki. To znacznie upraszcza proces komunikacji.
Pamiętaj tylko, aby nie dodawać zbyt dużo kategorii, aby formularz nie stracił na czytelności.

There are currently no comments.